tisdag 26 november 2013

Julgodis


Idag har jag lagat lite julgodis!
Eller julgodis är väl lite missvisande, för det finns nog inte kvar
något godis redan till helgen :)
Men Rock Road och lite microknäck rörde jag ihop...
Hade aldrig testat att göra varken RR eller knäck i micron,
men det blev ett lyckat resultat av båda och speciellt RR blev en succé!

Det finns ju såklart massor olika recept på båda
men jag kan ju berätta vad jag hade i min version..



Rocky Road

400 gram Fazer choklad / Chocolate
Ca 2 dl Marshmallows ("hackade" eller mini )
Ca 1 dl Saltade jordnötter / Salted Peanuts
3 st Mars Chockladstänger / Mars Chocolate bars

Smält chokladen i "vattenbad" och rör sedan ner  marshmallows, jordnötterna
och de hackade chokladstängerna i den helt smälta chokladen.
 Rör om ordentligt. Häll sedan smeten i 
en form täckt med bakplåtspapper och ställ i kylen.
Klart!


Melt the chocolate in a bowl suspended over a pan of boiling water, 

making sure that the water does not touch the bowl. 
Once the chocolate has melted add the rest of the ingredients and mix well
Pour into a baking tray, which has been lined with parchment or greaseproof paper,
 level out and stick in the refrigerator for a few hours.
Done!



Micro Knäck

1dl Grädde / Cream
1dl Socker / Sugar
1dl Sirap / Syrup
Mandel / Almonds

Blanda sirap, grädde och socker i en djup skål.
Ställ i micron på full effekt ca 5 min, ta ut och rör om
och kör ännu i ca 5 min. Obs. Tiden varierar ju förstås
beroende på vilken maxeffekt din micro har så håll ett öga på
blandningen och kolla så du får rätt konsistens.
Rör sedan ner finhackad mandel och häll i formarna.
Ställ in i kylen och klart!

Stir the syrup, cream and sugar in an large bowl.
Put it in the microwave on full effect for about 5min,
take it out and stir and put it back in for about 5min again..
Keep in mind that the time varies depending on your 
microwave... Then stir down the chopped almonds and pour
into cups. Put it in the fridge for a few hours.


Made some Christmas candy today!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar