måndag 16 december 2013

Måla text på en möbel

 

Som jag berättade om igår så har jag målat en enkel text på
ett skåp som förut var helvitt… Projektet är inte helt färdigt
för jag skall ännu slipa texten lite med ett fint sandpapper
så det blir lite mer Shabby Chic över det hela :)
Men ni kan få en “mellanrapport”.

För att måla texten på skåpet så använde jag mig av en oh.
Jag printade först ut önskad text och ritade av den på ett oh papper.
Sen ritade jag av efter ohn med blyerts på skåpet och målade med grå väggfärg.
Enkelt men lite pilligt att försöka måla raka linjer :)
Långt ifrån perfekt men det är så det skall va!

Tips!

För er som inte har tillgång till en oh så finns det ett annat
tillvägagångssätt som är beprövat och fungerar riktigt bra.
Där man helt enkelt printar sitt motiv i önskad storlek,
målar baksidan av motivet med en kajalpenna eller färgkrita. Tejpa sedan
upp pappret där du vill ha motivet på möbeln och rita runt alla konturer
med en blyertspenna på framsidan på motivet. När man sen tar bort
pappret från möbeln så syns konturerna som man ritade! 
Sen är det bara att måla! Resterna efter kritan/kajalen putsar man enkelt
bort efter att färgen har torkat :)

text1

text2

I told you yesterday about my project of painting a text
on a cabinet and here it is! It is´nt completely done yet
because im still gonna make it more Shabby Chic by sanding down the
text a little bit to make it look older and used…!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar